جستجو در سایت :   

عنوان : مطالعه دیدگاه های انتقادی در اشعار قیصر امین ­پور

دانشگاه مازندران

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

پایان نامه دوره­ کارشناسی ارشد در رشته­ زبان و ادبیات فارسی

موضوع:

مطالعه دیدگاه ­های انتقادی در اشعار قیصر امین ­پور

استاد راهنما:

دکتر: علی اکبر باقری خلیلی

استاد مشاور:

دکتر: رضا ستاری

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

ادبیات را آیینه ی بازتاب موضوعات اجتماعی می­دانند و برای مطالعه تحولات و دگرگونی­های یک سرزمین در ادوار مختلف، آثار ادبی آن ملت را یکی از منابع مهم به شمار می آورند؛ زیرا یکی از ابعاد شخصیتی شاعران و نویسندگان را می­توان هنرمندان مورخ دانست و بخش­هایی از آثارشان را هنر تاریخی یا تاریخ به زبان هنر به شمار آورد که علاوه بر بازتاب وضعیت سیاسی- اجتماعی به طرح انتقادات نیز روی می­آورند. انتقاد سازنده، مبارزه با پلیدی­ها و کج روی­ها و هدف آن اصلاح معایب و کاستی­هاست. قیصر امین­پور از شاعران معاصر می باشد که مضامین اغلب اشعارش را به موضوعات اجتماعی اختصاص داده می باشد. در ادوار آغازین شاعری او، محتوای شعرش آرمان­گرایانه بوده که به تدریج به سوی واقع گرایی، بشر مداری و جزیی نگری معطوف شده و از شعارگرایی در اشعارش کاسته و با واقعیت­های پیرامون خود همراه گردیده می باشد. امین­پور با نظاره­ی ناهنجاری­ها، کج روی­ها، و تضاد در ارزش­های اجتماعی به انتقاد بر می خیزد و درون مایه ی انتقادات او را می توان در موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی- عرفانی مورد برسی قرار داد. در بُعد اجتماعی به انتقاد از آسیب­های اجتماعی، ظلم و بی عدالتی، نبود ارزش­های فردی و اجتماعی می پردازد و آن را در سه دوره­ی انقلاب، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس مورد توجه قرار می دهد. در انتقادات سیاسی به نقد از دو موضوع عمده روی می آورد: یکی عدم آزادی و دیگری، جناح بندی­های سیاسی. در بعد فرهنگی، اصول اخلاقی و فرهنگی شاعران و فراموشی آرمان­گرایی را به انتقاد می گیرد. در محور دینی- عرفانی به نقد عدم خودشناسی، وابستگی و دلبستگی های دنیوی، عدم در نظر داشتن مرگ و آخرت اندیشی، سطحی نگری در دین، تظاهر و ریاکاری می پردازد. روش انتقاد او در پاره ای از موردها طنزآمیز می باشد و او احساس می کند با طرح موضوعات جدی به صورت شوخی در اصلاح ناهنجاری های اجتماعی بیشتر می تواند مؤثر واقع گردد. عوامل ناهنجاری های اجتماعی، مروّجان بی عدالتی و پارتی بازی، دینداران ریاکار و سیاستمداران بد کردار و بی کردار، مهم ترین آماج­های انتقادات قیصر امین پور به شمار می آیند.

فصل اول: طرح پژوهش

1-1- اظهار مسأله

صرف­ نظر از اهداف و کارکرد­های هنری و زیبایی‌شناسی ادبیات و آثار ادبی، آن را برای تسهیل تکامل جوامع بشری و ابزاری برای مبارزه با ناهنجاری­ها و کج­روی­های اجتماعی دانسته و گفته­اند ادبیات «مفهومی می باشد که هر صاحب نظری آن را به‌گونه‌ای متناسب با جهان­بینی اجتماعی، علمی و مذهبی خویش تعبیر نموده … رسالت حقیقی آن روشنگری اذهان و تلطیف احساسات بشری و بارور ساختن امیال پاک مهرورزی و همدردی میان بشر­ها و به کلامی ارج نهادن به آرمان­های والای انسانیت می باشد» (عزب‌دفتری،12:1363) و «اثر ادبی وقتی به وجود می‌آید که نویسنده‌ای قادر باشد حقیقتی را عیان کند و بپذیراند، یعنی حقیقت ارتباط‌اش را با جهان» (نجفی،159:1364)، ازاین‌رو، کار یک نویسنده یا شاعر اظهار ناگفته‌ها می باشد؛ ناگفته‌هایی که هر کس قادر به اظهار آن نیست؛ این ناگفته‌ها گاهی جنبه­ی انتقادی دارند و این انتقادات گاهی با زبان تند و صریح اظهار می­گردد و گاهی با کنایه و ابهام که این دو بستگی به شرایط شاعر یا محیط اجتماعی او دارد، اما شاعری که به انتقاد روی می­آورد، درواقع تضادها و هرج‌ومرج‌های سیاسی-اجتماعی را دستاویز و موضوع انتقادات خویش قرار می­دهد و آن را شیوه­ای برای نوگرایی، نواندیشی و نوسازی و در کوتاه سخن، اصلاح ساختارها و رفتارهای اجتماعی می­سازد. ازاین‌رو، آثار انتقادی غالباً زبان طنز به خود می­گیرند. شاعران نوپرداز بیشتر از شاعران کلاسیک، واقعیات پیرامون خویش را مورد توجه قرار می­دهند و خود را متعهد به اظهار آن می­دانند. قیصر امین­پور به اقتضای تعهد و رسالت شاعری با اظهار بعضی از مسائل انتقادی به انعکاس و تصویرگری­ کژی­ها و نارسایی­های موجود در جامعه خود پرداخته می باشد و در میان شاعران معاصر مانند کسانی می باشد که در آثارش دیدگاه­های انتقادی دارد و می­توان آن­ها را در چند ابعاد مانند اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی- عرفانی، مورد مطالعه قرار داد و از طنز نیز برای مطرح کردن بعضی از انتقادات خود بهره برد و این پایان­نامه مطالعه آن­ها را موضوع خود قرار داده می باشد.

2-1- سوال های پژوهش

1- درون­مایه­ های انتقادات قیصر امین­پور چیست؟

2- آماج انتقادات قیصر امین­پور چه کسانی هستند؟

3-1- پیشینه پژوهش

اگرچه آثار زیادی درمورد­ی قیصر امین­پور به رشته­ی تحریر درآمد ولیکن از بعد انتقاد، پژوهشی به آن نپرداخته می باشد، حال این­که چند پژوهشی در قالب کتاب و مقاله در مورد اندیشه و سبک قیصر امین­پور نوشته شده که به قرار زیر می­توان عنوان نمود:

1- درگاهی، زین العابدین، آزادی در سروده ­های قیصر امین­پور، در این مقاله نخست نکاتی در مورد مفهوم آزادی اظهار شده می باشد و آن­گاه پس از اظهار انواع آزادی مانند آزادی شخصی، فکری، اقتصادی، اجتماعی به ریشه­های آن پرداخته شده می باشد و سپس آزادی در سروده­ های قیصر امین­پور که جزء دغدغه­ های شاعر به شمار می­رفت، مورد مطالعه قرار گرفت. در این پژوهش روشن شده که آزادی در نگاه امین­پور با برداشت­های مختلفی صورت گرفته می باشد؛ رهایی از اسارت دشمن به ویژه در بحبوحه­ی جنگ، رهایی نفس از تعلقات در اواخر جنگ و سال­های آغازین پس از جنگ، آزادی بشر در مفهوم اجتماعی و سال­های پس از جنگ. و در این مقاله مجموعه سروده­ های امین­پور با روش توصیفی- تحلیلی به ترتیب انتشار مورد مطالعه قرار گرفت و سیر اندیشه­ی شاعر نیز نسبت به مفهوم آزادی مشخص گردید.

2- ترابی، سید ضیاءالدین، نقد نخستین مجموعه­ی شعر قیصر امین­پور، نویسنده در این نوشته به نقد و مطالعه مجموعه­ی شعر تنفس صبح، از دیدگاه مختلف پرداخته می باشد. آغاز به نقد زبانی پرداخته و زبان ساده و فضای شفاف و تصاویر گویا را از ویژگی­های شعر امین­پور به شمار آورده می باشد. وی معتقد می باشد شعرهای امین­پور حرفی و روایی می باشد تا تصویری و آن­چه به شعرهایش انجام می­بخشد در حقیقت نقل روایت می باشد وی سپس به مطالعه جنبه­های دیگر شعری شاعر و در این مجموعه یعنی از دیدگاه عاطفی و شکل و محتوا می­ پردازد.

3- ابوالقاسمی، مریم، مطالعه جلوه­های اندیشه در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله به مطالعه موضوعات اجتماعی در اشعار قیصر امین­پور پرداخته شده که به نظر نویسنده از برجستگی و ماهیت ویژه­ای برخوردار می باشد. در این مقاله گفته شده که مجموعه­های اشعار اولیه­ی قیصر رنگی مکتبی- مسلکی دارد و آمیخته با حماسه و عرفان و سرشار از آرمان­گرایی و ظلم ستیزی می باشد. این مقاله به جلوه­های گوناگون اندیشه و تفکر در شعر قیصر امین­پور مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفت و جنبه­های شاخص ذهنی و فکری او مشخص گردید.

4- ابولقاسمی، مریم، مطالعه مضامین طنزآمیز در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله به مطالعه مفهوم طنز و کارکردهای آن پرداخته شده می باشد و سپس قیصر را مانند شاعرانی معرفی کرده می باشد که از طنز به منزله­ی ابزار هنری برای اظهار اندیشه­های خویش و واداشتن جامعه به تأمل و اصلاح ناهنجاری­های اجتماعی بهره می­گیرد. در این مقاله جلوه­های طنز در اشعار قیصر امین­پور در زمینه ­های گوناگون طبقه­بندی شده می باشد و موضوعات طنز در اشعار او که اکثراً دربردارنده­ی انتقادات اجتماعی اوست مورد مطالعه قرار گرفت.

5- ایران­نژاد، نعمت الله، صلح در اشعار قیصر امین­پور، نویسنده در این کتاب به مطالعه آثار برجسته­ی ادبی در ارتباط با اندازه تأثیرگذاری آنان بر مخاطبان هم در دیدگاه سنتی و هم نظریه­های جدید نقد ادبی، مانند نظریه­ی دریافت می­پردازد و سپس با مبنا قرار دادن این مطلب به طرح موضوع یعنی، صلح در اشعار قیصر امین­پور می­پردازد و نتیجه می­گیرد که قیصر در تبیین هنری تجربه­های زندگی به درک هنرمندانه رسیده می باشد و آن­ها را با زبانی مخاطب پسند و ساختاری منسجم و متناسب اظهار کرده می باشد که برای مخاطب در همه حال از آن­ها التذاذ ادبی حاصل می­گردد. وی نکات مهم در شعرهای قیصر امین­پور را در پیوند با صلح، عشق و محبت می-داند و آن­ها را از خصیصه­ها ی ادبی این شاعر به شمار می­آورد که خواننده را به سمت خلوص و اخلاص می­کشاند؛ به طوری که خواننده با مثل هم ذات پنداری می­کند.

6- فتوحی، محمود، سه صدا، سه رنگ، سه سبک در شعر قیصر امین­پور، در این مقاله، حیات شاعری شاعر به سه دوره­ی فعال، منفعل و انعکاسی تقسیم شده می باشد که روحیه­ی انقلابی وی در هر دوره علاوه بر محتوا در عناصر صوری شعرش به ویژه در سطح واژگان، ساخته ای نحوی و فرآیندهای فعلی به روشنی نمودار می باشد و ایماژها و تصاویرها نیز در هر دوره نشان دهنده­ی نوع نگاه شاعر می باشد. نویسنده معتقد می باشد که شاعر هرچه به سوی کمال پیش می­رود، نگاهش به سوی اندیشه­ های کلان هستی شناسانه معطوف می­گردد و صدای انعکاسی شاعر که اظهار کننده­ی انتقال او به درون خویش می باشد می­توان از بطن این درون گرایی شنید. در نتیجه، نویسنده در این مقاله قیصر را از لحاظ اظهار حساسیت­هایش در مواجه با جهان و جامعه­ی شاعری صادق معرفی کرده که روح زمان به روشنی در شعرش بازتاب یافته می باشد و شعر او گزارش راستین مناسبات شاعر با هستی و جامعه و تغییرات و تحولات ایدئولوژیک می باشد.

7-  گرجی، مصطفی، مطالعه ماهیت و مفهوم درد و رنج در اشعار قیصر امین­پور، نویسنده در این مقاله پس از مطالعه ابعاد مختلف درد و رنج و ماهیت مفهوم آن در نظام حاکم بر اندیشه و زبان امین­پور مجموعه اشعار او در چهار بخش معنا شناسی، وجود شناسی، شأن اخلاقی درد و رنج طبقه بندی، مطالعه و تحلیل نموده می باشد. مهم ترین علل درد و رنج را در تعارض بودن تصورات بر ساخته­ی بشر با جهان خارج می­داند. وی مهم­ترین عامل درد و رنج را بیش­تر با گاه بشر امروزی تبیین می­کند و دو عامل نا به سامانی روانی و این جایی و اکنونی را به عنوان مهم­ترین علل درد و رنج بر می­شمارد و سپس راه­های رهایی از آن را بازگشت به حق، خشوع بشر در برابر او، دل زدن به دنیای بی خیالی، سرودن، گفتن و رفتن، عاشق شدن و رسیدن به آرمان شهر می­داند.

4-1- حدود پژوهش

محدوده­ی پژوهش پنج مجموعه­ی شعر قیصر امین­پور می باشد که عبارت‌اند از: 1. در کوچه­ آفتاب 2. تنفس صبح 3. آینه­ های ناگهان 4. گل­ ها همه آفتابگردانند 5. دستور زبان عشق.

5-1- اهداف پژوهش

استخراج و مطالعه درون­مایه­ ها و آماج انتقادات قیصر امین­پور در مجموعه اشعارش.

6-1- فصل های پایان نامه

این پایان­نامه در پنج فصل به قرار زیر تدوین شده می باشد:

فصل اول: طرح پژوهش

طرح پژوهش، یعنی فصل حاضر، شامل تعریف مسئله­ی پژوهش، پژوهش­های علمی انجام شده­ی قبلی و حدود اهداف پژوهش می باشد.

فصل دوم: چارچوب مفهومی پژوهش

در فصل دوم آغاز تعاریفی از ادبیات، شعر، انتقاد و انتقاد در ادبیات معاصر ارائه گردید و آن­گاه انواع انتقاد و شیوه­های آن؛ یعنی هجو و هزل و طنز و تفاوت­های این شیوه­های مختلف با یکدیگر مورد مطالعه قرار گرفت؛ هم­چنین نیز در باره­ی شگردهای طنز پردازی نیز مطالبی ذکر گردیده می باشد.

فصل سوم: قیصر امین­پور

در این فصل به معرفی قیصر و آثار وی پرداخته گردید و سیر اندیشه­ی شعری او که به دو دوره­ی انقلاب و دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس تقسیم شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت.

فصل چهارم: مطالعه دیدگاه­های انتقادی در اشعار قیصر امین­پور

فصل چهارم به مطالعه درون­مایه­ها و آماج­های انتقادی امین­پور پرداخته گردید. انتقادات وی در پنج بخش اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، دینی- عرفانی و طنز مورد بحث قرار گرفت و آماج­های انتقادی او در هر مبحث مطرح گشت و علت های انتقاد شاعر از موضوعات مختلف مورد مطالعه واقع گردید.

فصل پنجم: نتیجه گیری

این فصل به نتیجه گیری از مطالب پایان­نامه اختصاص دارد.

7-1- روش شناسی پژوهش

الف- معرفی الگو یا روش کار:

روش پژوهش، توصیفی تحلیلی می باشد و واحد تحلیل اشعار و ابیاتی می باشد که دربردارنده­ دیدگاه ­های انتقادی قیصر امین­پور هستند. در این پژوهش کوشش می­گردد تا دیدگاه ­های انتقادی شاعر در فرآیند زمان که هر یک از مجموعه اشعارش نیز مؤید آن هستند، مورد مطالعه قرار گیرد. آغاز مضامین و درون­مایه ­ها استخراج و بر اساس موضوع و با رعایت زمان و دوره­ های شعری شاعر تنظیم و تحلیل خواهد گردید و بالتبع، آماج انتقادات شاعر نیز مشخص و مطالعه خواهد گردید.

تعداد صفحه : 137

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی: رجز خوانی در شاهنامه

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***