جستجو در سایت :   

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

عنوان : مطالعه جایگاه و تأثیر اصل اعتدال در تربیت اسلامی از منظر قرآن و روایات

دانشگاه شاهد

پایان نامه کارشناسی ارشد(MA) رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش

عنوان :

مطالعه جایگاه و تأثیر اصل اعتدال در تربیت اسلامی از منظر قرآن و روایات

استادراهنما:

دکترمحسن فرمهینی فراهانی

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

فصل اول کلیات پژوهش…. 1

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….2

اظهار مسئله……………………………………………………………………………………………………………………………3

اهمیت و ضرورت پژوهش…. 7

اهداف پژوهش : 7

سوالات پژوهش: 8

تعریف مفاهیم و اصطلاحات پژوهش : 8

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش…. 11

الف ) مبانی نظری : 12

ب ) پیشینه پژوهش : 44

ج ) جمع بندی و ارائه چارچوب نظری پژوهش : 48

فصل سوم روش شناسی پژوهش . 52

روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………53

جامعه متنی :. 54

نمونه پژوهش: 54

ابزارهای پژوهش: 54

شیوه انجام پژوهش: 54

فصل چهارم یافته‌های پژوهش…. 56

مقدمه: 57

سوال اول: مفهوم اعتدال با در نظر داشتن واژه‌های مشابه، از منظر قرآن چیست؟. 57

سوال دوم : تأثیر و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات چیست؟.. 68

سوال سوم: تأثیر و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اجتماعی از منظر قرآن و روایات چیست؟………………….72

سوال چهارم:تأثیر و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت سیاسی از منظر قرآن و روایات چیست؟. 83

سوال پنجم:تأثیر و مصادیق اصل اعتدال در ساحت تربیت اقتصادی از منظر قرآن و روایات چه می‌باشد؟. 92

فصل پنجم.. 103

5-1) اختصار سوال اول: 104

5-2) اختصار سوال دوم: 104

5-3) اختصار سوال سوم: 105

5-4) اختصار سوال چهارم: 105

5-5) اختصار سوال پنجم: 106

5-6) بحث و نتیجه‌گیری: 107

5-7) پیشنهادات: 112

5-8) محدودیت‌های پژوهش: 114

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………………..115

چکیده :

هدف اصلی این پژوهش تحلیل جایگاه و تأثیر اصل اعتدال در تربیت اسلامی از منظر آیات و روایات می­باشد. در راستای هدف پژوهش و به علت گستردگی مقوله تربیت با انتخاب چهار ساحت از مجموع ساحت­های تربیت، پنج سوال طراحی گردیده می باشد. این سوالات شامل دو محور کلی، تبیین مفهوم اعتدال با در نظر داشتن واژه­های مشابه چیست؟ و تأثیر و مصادیق اصل اعتدال در تربیت اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی کدام می باشد؟، می­باشد. روش مورد بهره گیری در این پژوهش تحلیلی –اسنادی می باشد که با تحلیل و مطالعه اسناد، یافته­هایی را از متون مرتبط با موضوع استخراج و مورد بهره گیری قرار گرفته می باشد. از مهم‌ترین یافته­های پژوهش در سوال اول می­توان به اعتدال تکوینی و تشریعی، تبیین و تاکید بر جنبه­ی عینی و عملیاتی اعتدال، میانه­روی مبتنی بر شرایط و خصوصیات در مکتب اسلام و نظام تربیتی آن تصریح نمود. در سوال دوم اعتدال در تربیت اخلاقی در دو محور کلی اعتدال قوا و صفات اخلاقی تبیین گردیده می باشد. یافته­های مهم سوال سوم شامل؛ تبیین اعتدال در تربیت اجتماعی در دو سطح رعایت اعتدال در تعاملات اجتماعی و ایجاد تعادل بین تمایلات و ارزش­های فردی و جمعی، می­گردد. در سوال چهارم به این نتیجه رسیدیم که اعتدال در تربیت سیاسی به معنای انجام تعهدات و وظایف شهروندی و حکومتی بدون افراط و تفریط، می­باشد. در سوال پنجم رعایت اعتدال در تدبیر معاش و کوشش­های اقتصادی، مهم­ترین محورهای اعتدال در تربیت اقتصادی هستند. در مجموع می­توان گفت در نظام تربیتی اسلام مجموع امکانات و قوانین لازم برای رسیدن به اعتدال هست و تنها بایستی با یک برنامه­ریزی متناسب با شرایط و نیاز مربیان و متربیان ان را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل نمود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: ارزیابی تطبیقی روایات معصومین: با اقوال لغویان در مفردات سوره‌های مبارکه نبأ، نازعات و عبس

مقدمه:

«مفهوم تربیت تنها و تنها در بشر و به سبب قابلیت عقلی و توانایی شناخت و گزینش او شایستگی کاربرد دارد. واژه­ی تربیت را نه به معنای عادت دادن و نه صرف آموختن و نصیحت کردن و افزودن، بلکه در معنایی مرتبط با واژه­هایی زیرا رشد، هدایت، تادیب و تزکیه به کار می­بریم که به مفهوم زمینه­سازی و مهیا کردن شرایط برای سلامت و نشاط و بلوغ همه­ی قوای انسانی می باشد. رسیدن به این بلوغ هم در مسیر افزودن و هم کاستن می باشد؛ تا در مسیر کمال مطلوب خداوند، با دست­یابی به تعقل، خود مدیریتی، خود کنترلی و خود شکوفایی بتواند، رسم بندگی را به جای آورد و ایمان و اقدام صالح را با علم، مراقبت و توجه، به یقین و احسن اقدام برساند.» (ادیب، 1390: 13 )در نظر داشتن تربیت در نظر داشتن حیاتی­ترین مقوله انسانی می باشد؛ زیرا همه­ی سامان­ها و نابسامانی­ها و… به نوع تربیت باز می­گردد. تربیت دارای چند خصوصیت اصلی می باشد که مانند آن‌ها مبتنی بودن تربیت بر اصول می باشد. اصول در تربیت گزاره­های تجویزی هستند که از معرفت به حقیقت و ابعاد وجودی بشر ناشی می­گردد؛ به اظهار دیگر اصول عبارت می باشد از بایدهای ناشی از هست­های ساختاری بشر که راهنمای ما در تدابیر تربیتی هستند. (فرهادیان، 1372) مانند این اصول در تربیت اسلامی، اصل اعتدال می باشد. این اصل در یک معنای کلی پرورش همه­جانبه و متوازن تمام جنبه­های وجود آدمی و اتخاذ تدابیر تربیتی بدون یک‌جانبه نگری و افراط و تفریط می باشد. «با نگاهی گذار به متون دینی متوجه می­شویم تاکید ویژه­ای بر رعایت این اصل در همه­ی شئون زندگی شده می باشد. این ارزش و مقام تا به حدی می باشد که رعایت آن، موفقیت بشر­ها را در زندگی دنیوی و اخروی تضمین می­کند. اگر بشر در اخلاق و رفتار و کردار خود معتدل گردید و از آن چیز که مخالف این روش بود پرهیز نمود، نفس او با نفوس فلکیه شریک و از آن‌ها کسب فیض خواهد نمود و به این وسیله به درجات عالی خواهد رسید.» (فرجی، 1380: 17 )

 

تعداد صفحه : 131

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***