جستجو در سایت :   

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ادیان و عرفان تطبیقی

عنوان : انعکاس اندیشه ­های ایران باستان بر جنبش­ های دینی ایرانی  در دو قرن اول هجری

دانشگاه فردوسی مشهد

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ادیان و عرفان تطبیقی

عنوان:

انعکاس اندیشه ­های ایران باستان بر جنبش­ های دینی ایرانی  در دو قرن اول هجری

استاد راهنما:

دکتر مهدی حسن زاده

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

مقدمه 1

کلیات.. 6

1- تاریخچه دینی ایران پیش از اسلام 7

2- تاریخچه دینی ایران در سده­های اول تاریخ اسلام 16

فصل اول: سیاه­جامگان. 20

1-  معرفی سیاه­جامگان. 21

1-1- ابومسلم خراسانی، رهبر سیاه­جامگان. 22

1-2- وجه تسمیه سیاه­جامگان. 26

1-3- مطالعه تاریخی سیاه­جامگان. 27

1-4- هدف سیاه­جامگان. 34

2- معرفی جنبش­های به­آفرید، سنباد، استادسیس و اسحاق ترک.. 35

2-1- جنبش به­آفرید. 36

2-1-1- نماز. 40

2-1-2- شراب.. 42

2-1-3- حذف باژ پیش از غذا 43

2-1-4- آبادانی و تعمیر راه­ها و پل­ها 44

2-1-5- نکشتن حیوانات.. 45

2-1-6- ادعای عروج.. 46

2-2- جنبش سُنباد. 47

2-3- جنبش اسحاق ترک.. 53

2-4- جنبش استادسیس… 55

3- مطالعه عقیدتی سیاه­جامگان. 58

4- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار سیاه­جامگان. 68

4-1- ازدواج با محارم. 69

4-2- خرفسترغن.. 71

4-3- اشتراک در ناموس….72

فصل دوم: راوندیه. 76

1- معرفی راوندیه 77

1-1- وجه تسمیه راوندیه. 79

1-2- مطالعه تاریخی راوندیه. 79

1-3- هدف راوندیه. 82

2- مطالعه عقیدتی راوندیه 82

3- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار راوندیه 84

3-1- الوهیت… 84

3-2- ازدواج با محارم. 89

3-3- مهمان­نوازی.. 89

فصل سوم: سفیدجامگان. 91

1- معرفی سفیدجامگان. 92

1-1- مقنع، رهبر سفیدجامگان. 93

1-2- وجه تسمیه سفیدجامگان. 94

1-3- مطالعه تاریخی سفیدجامگان. 95

1-4- هدف سفیدجامگان. 102

2- مطالعه عقیدتی سفیدجامگان. 103

3- انعکاس باورهای ایران باستان در اندیشه­های سفیدجامگان و بنیانگذار آن. 105

3-1- درخشش صورت مقنّع. 105

3-2- نحوۀ دیدار با مقنع. 109

3-3- زندگی مقنع به همراه همسران. 110

3-4- یاری­دهنده در جنگ و شکست­ناپذیر. 111

3-5- رازدانی و غیبگویی.. 112

3-6- نقاب.. 114

3-7- ضیافت آیینی و عروج به آسمان. 117

3-8- شباهت بین مهرابه و بارگاه مقنع. 118

3-9- اشتراک در مال و ناموس… 120

فصل چهارم: خرمدینان. 122

1-  معرفی خرمدینان. 123

1-1- بابک خرمدین، رهبر خرمدینان. 123

1-2- وجه تسمیه خرمدینان. 125

1-3- مطالعه تاریخی خرمدینان. 126

1-4- هدف خرمدینان. 133

2 – مطالعه عقیدتی خرمدینان…..134
3- انعکاس باورهای ایران باستان در عقاید و افکار خرمدینان. 137

3-1- گاوکشی.. 139

3-2- جنگجویی.. 141

3-3- طهارت و پاکی.. 142

3-4- ازدواج با محارم. 146

3-5- اعتقاد به گرزْمان. 147

3-6- نفی تعدد زوجات.. 149

3-7- تحریم طلاق.. 150

3-8- ظهور منجی.. 152

3-9- اعتقاد به دو اصل روشنی و تاریکی.. 152

3-10- آزار نرساندن به حیوانات و گیاهان. 155

3-11- اعتقاد به تناسخ ارواح.. 159

3-12- سرنوشت روان پس از مرگ.. 162

3-13- اشتراک در مال و ناموس… 163

3-14- آزار نرساندن به مردم. 165

3-15- محبت و مهمان­نوازی.. 166

3-16- لذت­جویی.. 166

3-17- اعتقاد به وجود همیشگی پیامبران و عدم انقطاع وحی.. 167

نتیجه­گیری.. 169

فهرست منابع  173

مقدمه
جنبش­های شکل­گرفته در ایران پس از اسلام با انگیزه­ها و اهداف مختلفی پدید آمده­اند. رهبران بعضی از این جنبش­ها که علاقه­ای به دین اسلام نداشتند، درصدد بودند تا ادیان، عقاید و اندیشه­های کهن ایرانی را دوباره در ایران رواج دهند. در واقع، با غلبه اسلام بر ایران، اگر چه عده زیادی از ایرانیان دین اسلام را پذیرفتند و از عقاید کهن خود دست کشیدند، اما بودند کسانی که اعتقادات کهن خود را از دست نداده و منتظر فرصتی برای ترویج مجدد آن­ها بودند. این افراد که هر کدام عقاید و دعاوی خاص خود را داشتند، برای رسیدن به اهداف خود، بر ضد دستگاه خلافت اسلامی شوریدند و در مدت کمی موفق ­­شدند افراد زیادی را به جنبش خود جذب کنند. آنان پس از جذب گروه زیادی از مردم، اندیشه­های ایرانی مدّنظر خود را تبلیغ ­نموده و افکار و اذهان مردم را به شدت تحت تأثیر قرار ­دادند. جنبش­های دینی مختلفی که توسط این افراد پایه­گذاری گردید، با وجود پذیرش دسته­ای از اعتقادات اسلامی، محل تجلی و تبلور بعضی از عقاید و باورهای ایران باستان بودند.
از میان جنبش­های دینی مختلفی که در قرون اولیه اسلامی رخ داد، ما در این جستار برآنیم تا جنبش­هایی را مطالعه کنیم که نه تنها اندیشه­های ایرانی در آن­ها وجود داشته باشد، بلکه خاستگاه آن­ها ایران بوده و در دو قرن اول هجری رخ داده باشند. با این توصیف، فرقی زیرا میمونیه – از خوارج – و منصوریه – از فرق غلات – که اعتقاداتی همچون ازدواج با محارم در بین آن­ها به چشم می­خورد،[1] زیرا خارج از مرزهای ایران شکل گرفتند و خاستگاه اولیه آن­ها در ایران نبوده، مورد مطالعه قرار نمی­گیرند و شورش افرادی زیرا ابوعیسی اصفهانی،[2] شُرَیْک­بن­شیخ مهری[3] و یوسف البرم[4] نیز با اینکه شورش­هایی دینی بوده و در ایران شکل گرفته­اند، اما زیرا اندیشه­های ایرانی در عقاید آنان وجود ندارد، مطالعه نخواهند گردید.[5] از این­رو، در پژوهش حاضر جنبش­های سیاه­جامگان، به­آفرید، سنباد، اسحاق­ترک، استادسیس، راوندیه، سفیدجامگان و خرّمدینان، که جنبش­هایی التقاطی بودند و تا حدی می­توان گفت بر پایه­ی آمیختگی اندیشه­های ایرانی و اسلامی شکل گرفتند، مورد نظر خواهند بود.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   دانلود پایان نامه ارشد: بررسی علم و عصمت در تفاسیر شیعه (با تاکید بر المیزان)

سؤالاتی که در این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن­ها هستیم، عبارتند از: آیا میان جنبش­های دینی شکل­گرفته در دوران اولیه ایران و اندیشه­های موجود در ایران پیش از اسلام ارتباطی هست؟ اندازه تأثیرپذیری این جنبش­ها از اندیشه­های ایران پیش از اسلام تا چه حد بوده می باشد؟ کدام یک از ادیان ایرانی بیشترین تأثیر را بر این جنبش­ها گذاشته­اند؟

بر این اساس پایان­نامه حاضر به چهار فصل تقسیم شده می باشد:

در کلیات به ارائه­ی گزارشی کلی درمورد­ی باورها و عقاید ایران باستان در ادوار مختلف تاریخی و مطالعه وضعیت ادیان مختلف در ایران پس از اسلام پرداخته و سپس جنبش­های دینی موردنظر در ایران پس از اسلام معرفی شده­اند.

در فصل اول به معرفی جنبش­ سیاه­جامگان و جنبش­های به­آفرید، سنباد، اسحاق ترک و استادسیس پرداخته گردید و سیر تاریخی و عقیدتی هر یک از آن­ها به تصویر کشیده ­گردید. در نهایت اندیشه­های ایرانی موجود در آن­ها مورد مطالعه قرار گرفته می باشد.

محتوای فصل دوم، جنبش راوندیه می باشد که پس از مطالعه سیر تاریخی و عقیدتی آن، اندیشه­های ایرانی موجود در آن معرفی شده می باشد.

در فصل سوم و چهارم به ترتیب جنبش سفیدجامگان و خرمدینان، تاریخ و عقاید آن­ها را مورد کنکاش قرار دادیم و در پایان با معرفی افکار و اندیشه­های ایرانی مطرح در این جنبش­ها، به مطالعه اندازه تأثیرپذیری آن­ها از اندیشه­های ایرانی پرداخته­ایم.

بخش آخر این پایان­نامه نیز مشتمل بر نتیجه و کتابنامه­ می باشد که دربردارنده منابع مورد بهره گیری در این پژوهش می باشد.

در مورد تاریخ جنبش­های مذکور پژوهش­های مختلفی صورت گرفته می باشد. بهترین این پژوهش­ها را صدّیقی در کتاب جنبش­های دینی ایرانی در قرن­های دوم و سوم هجری به انجام رسانده می باشد. وی در این کتاب ضمن مطالعه تاریخ هر کدام از این جنبش­ها، به عقاید دینی آن­ها نیز تصریح می­نماید. در کنار این اثر که جامع­ترین اثر در این زمینه محسوب می­گردد، محققان دیگری زیرا مهرداد بهار در ادیان آسیایی؛ ادوارد براون در تاریخ ادبی ایران؛ زرین­کوب در سه اثر خود به نام­های دو قرن سکوت، روزگاران ایران و تاریخ ایران بعد از اسلام؛ ذبیح­الله صفا در تاریخ ادبیات ایران؛ سعید نفیسی در بابک خرّمدین؛ غلامحسین یوسفی در ابومسلم سردار خراسان؛ رضا رضازاده لنگرودی در جنبش­های اجتماعی در ایران پس از اسلام؛ احسان یارشاطر در مقاله­ای به نام دین مزدکی و… بدین موضوع پرداخته­اند.

ویژگی مشترک اغلب این آثار تکیه آن­ها بر جنبه تاریخی این جنبش­هاست و آثاری که عقاید آن­ها را مورد توجه قرار داده­اند، به شرحی کلی در مورد عقاید ایشان اکتفا کرده­اند. برای نمونه، مهرداد بهار عقاید موجود در بین خرمدینان را برمی­شمارد و آن­ها را مزدکی می­داند. صدّیقی نیز به وجود اندیشه­های مزدکی به ویژه در بین خرمدینان تصریح می­کند، اما اغلب اندیشه­های رایج در بین این جنبش­ها را متأثر از محیط اجتماعی و برگرفته از اندیشه­های غلات می­داند. ادوارد براون[6] نیز وجود اندیشه­های غیر اسلامی و برگرفته از غلات را در بین ایشان تأیید می­کند.

از بین آثاری که به عقاید این جنبش­ها پرداخته­اند حسن ابراهیم حسن، فاروق عمر و براون به نقل از دوزی،[7] عقیده راوندیان به الوهیت خلفا را متأثر از اندیشه­های ایرانی می­دانند و ویدن گرن[8] به تأثیر اندیشه­های ایرانی و هندوایرانی در بعضی از اعمال مقنع تصریح می­کند. ریچارد فرای[9] نیز در کتاب عصر زرین فرهنگ ایران به وجود عقاید کهن ایرانی در بین سفیدجامگان  اذعان کرده، اما این اندیشه­ها را نام نبرده می باشد. ایشان همچنین در کنار ایران­شناسانی زیرا اشپولر[10] و دوشن گیمن[11] بعضی از اعتقادات خرمدینان را زردشتی می­داند.

هر چند این محققان به وجود این شباهت­ها تصریح کرده­اند، اما این اشارات گاهی بسیار مختصر و گاهی بسیار پراکنده بوده می باشد. در این پژوهش به علاوه که اشارات این بزرگان با تبیین و تبیین بیشتری اظهار شده می باشد، موردها دیگری نیز مورد کنکاش و مطالعه قرار گرفته می باشد.

به علاوه، ضمن مطالعه عقاید این جنبش­ها، با نکته­های جدیدی برخوردیم که پیش از این هیچ محققی به آن­ها دست نیافته بود. با توجه با اینکه در این زمینه به گونه جامع و کامل اثری به رشته­ی تحریر درنیامده می باشد، اثر حاضر به دلیل پرداختن به این موضوع، اثری نو و جدید می­باشد.

شایان ذکر می باشد که این پژوهش با سختی­هایی مواجه بود. شناخت اندیشه­های ایرانی موجود در این جنبش­ها غیر از با مراجعه به کتب متعدد تاریخی امکان­پذیر نبود. منابع تاریخی فقط به ذکر عقاید آن­ها به صورت کاملاً موجز اکتفا کرده­اند و توضیحی در مورد چگونگی آن­ها نداده­اند. در واقع، اگرچه گاهی در منابع به گونه ضمنی به منشأ این عقاید تصریح شده بود، اما در اکثر موردها، سکوت منابع ما را در تشخیص ریشه واقعی این اندیشه­ها با مشکل مواجه می­نمود. گاهی اندیشه­های ایرانی مشخص بودند، اما درک اینکه این اندیشه­ها از کدامیک از ادیان ایرانی برگرفته شده­اند، مشکل می­نمود و برای شناخت ریشه واقعی آن­ها به مطالعات زیادی نیاز بود

تعداد صفحه : 197

قیمت : 14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***